Blog M2 IT SOLUTIONS

Na czym polega dropshipping? Wady i zalety dropshipingu.

 

Prowadzenie sklepu internetowego może wydawać się złotym interesem. Wielu zapalonych biznesmenów odstrasza jednak konieczność dokonywania znacznych inwestycji w celu zakupu towaru i tworzenie własnego sklepu. Nowy konkurencyjny rynek detaliczny i jego ciągłe zmiany wymagają od firm modernizacji i rozwoju. Jednocześnie powstają coraz nowocześniejsze rozwiązania ułatwiające firmom dostosowanie się do ich rynku i zwiększenie rentowności. Techniką, o której chcemy dzisiaj porozmawiać jest dropshipping.

Jeśli jesteś właścicielem detalicznym to musisz wiedzieć, że proces inwentaryzacji w Twoim sklepie odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu i rozwoju Twojej firmy. Jednak w sklepach jest wiele rzeczy, z których większość wykonywana jest ręcznie. Może to prowadzić do serii nieoczekiwanych błędów i przerwać cały proces. 

W nowoczesnym kontekście potężne modele biznesowe, takie jak dropshipping, pomogą Ci rozwiązać ten problem, automatyzując różne zadania inwentaryzacyjne i przyspieszając przepływ pracy. 



NA CZYM POLEGA DROPSHIPPING?


Jest to specyficzny model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez Internet. Jego założenie polega na przeniesieniu odpowiedzialności za cały proces wysyłki na dostawcę. Sklep internetowy nie posiada własnego towaru i własnych magazynów, a jedynie współpracuje z zewnętrzną firmą, która realizuje przekazane jej zamówienia. 




ZALETY DROPSHIPPINGU

Dropshipping jest bardzo kuszącym rozwiązaniem, które upraszcza proces prowadzenia sklepu internetowego i pozwala szybko zacząć zarabiać na własny rachunek.

Własny biznes bez dużego kapitału

Założenie firmy wymaga pewnych inwestycji, a w przypadku sklepu są one znaczne – potrzebna jest cała infrastruktura do obsługi zamówień, towar i sam pomysł na sklep internetowy. Tymczasem dropshipping pozwala zredukować koszty przedsięwzięcia. Jedyne wydatki, jakie musisz ponieść na początku to te związane z działaniem strony internetowej sklepu i obsługą wysyłki. W rezultacie każdy może sobie pozwolić na taki biznes. Co więcej, brak znaczących wydatków oznacza, że możesz szybko zaobserwować zwrot inwestycji i zacząć cieszyć się zyskami.

Prowadzenie firmy z dowolnego miejsca

Sklep internetowy prowadzony w standardowy sposób daje właścicielowi dużo swobody, jednak nie do końca. Konieczne jest m.in. posiadanie stacjonarnego magazynu, w którym składowany jest towar, odbywa się kompletowanie zamówień i przygotowanie ich do wysyłki. Dropshipping to model, który oferuje znacznie więcej wolności. Nie musisz mieć magazynu, który wymaga kontroli. Oznacza to, że możesz po prostu pracować z domu i zarabiać, nie ruszając się z niego. Problemu nie stanowi również wyjazd do innego miasta czy kraju. Wystarczy Ci dobre połączenie internetowe, by cały czas kontrolować swój biznes.

Mniej obowiązków = mniejsza odpowiedzialność

Prowadząc samodzielnie sklep internetowy w modelu dropshipping odpowiadasz głównie za zbieranie zamówień, pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi relacji. Jeśli Twój sklep internetowy jest zintegrowany z hurtownią, aktualizacja stanów magazynowych i cen odbywa się automatycznie. Wiele firm oferuje również obsługę posprzedażową (zwroty i reklamacje). Dlatego zakres Twoich obowiązków i odpowiedzialność jest ograniczona. Oznacza to więcej czasu na życie prywatne i mniej stresu.

Prosty sposób na biznes

Tradycyjny model prowadzenia sklepu wymaga też znacznie szerszej wiedzy, chociażby na temat procesu logistycznego. Zwykle konieczne jest zatrudnienie pracowników, co również może stanowić wyzwanie. Osobom bez doświadczenia często trudno wkroczyć w ten biznes bez pomocy. Jednak dropshipping sprawia, że e-sklep może założyć prawie każdy.

Elastyczność oferty

Inwestując w towar, nie tylko zamrażasz sporą ilość gotówki, ale również ryzykujesz, że może się on nie sprzedać. W modelu dropshippingu możesz szybko zmienić asortyment, jeśli obecny nie cieszy się odpowiednim zainteresowaniem. Elastyczność pozwala też dostosowywać się do aktualnych trendów, a tym samym zmaksymalizować sprzedaż. Obecnie hurtownie oferujące współpracę na zasadach dropshipping proponują szeroki wybór produktów z różnych działów. To natomiast zwiększa Twoje możliwości działania.

Szybka obsługa = zadowolony klient

Renomowane hurtownie dropshippingowe działają bardzo sprawnie, przygotowując zamówienie od razu po jego otrzymaniu. To pozwala zaoferować klientom szybką dostawę, a tym samym wpłynąć na ich zadowolenie!



WADY DROPSHIPPINGU

Jak każdy model biznesowy dropshipping ma jednak również pewne wady. Warto wiedzieć, że niektóre z nich można zminimalizować lub wyeliminować.

Mniejsza kontrola nad biznesem

Oddając znaczną część obowiązków i odpowiedzialności zewnętrznemu podmiotowi, tracisz również część kontroli nad biznesem. To hurtownia decyduje, w jaki sposób będzie pakowane, wysyłane i dostarczane Twoje zamówienie, a Ty nie możesz tego kwestionować. Przed wyborem partnera należy zawsze dokładnie sprawdzić wszystkie nurtujące Cię kwestie oraz zasady obsługi klienta (w tym również politykę zwrotów czy reklamacji). To czynniki, które rzutują na wizerunek sklepu. Jeśli zależy Ci na dobrych relacjach z klientami (a to podstawa do satysfakcjonujących wyników sprzedaży), nie możesz tego pominąć.

Duża konkurencja

Liczne zalety dropshippingu i niski próg wejścia sprawiają, że sklepów prowadzonych w tym modelu przybywa każdego dnia. Hurtownie mają  również ograniczony asortyment. Dlatego pewne jest, że niezależnie od tego, co zdecydujesz się sprzedawać, ktoś już to robi. To z kolei oznacza, że aby przejąć część rynku dla siebie, będziesz musiał czymś się wyróżnić. Nawet tak z pozoru prosty biznes, jak e-sklep oparty o dropshipping, wymaga inwencji i instynktu przedsiębiorcy.

Niskie marże

Duża konkurencja często oznacza również niskie marże. Wypracowanie sensownego zysku wymaga uzyskania dobrych wyników sprzedaży. Pamiętaj, że wysokość marży w znacznym stopniu zależy od rodzaju oferowanego towaru. Istnieją branże, w których jest ona całkiem wysoka.

Problemy z realizacją zamówień

Zdarza się, że współpraca z hurtownią nie przebiega tak gładko, jak mógłbyś chcieć i się spodziewać. Niekiedy zawodzi system i towaru, który pokazuje się  w sklepie jako dostępny, w rzeczywistości nie ma na stanie. Innym razem czas realizacji zamówienia może się wydłużyć ze względu na kolejkę zamówień. Można się jednak przed tym częściowo zabezpieczyć, zawierając z dostawcą odpowiednią umowę.

Niejasna polityka zwrotów i reklamacji

Jeśli dane firmy i magazynu są odmienne, może to wprowadzać w błąd klientów, którzy chcą zareklamować lub zgodnie z prawem zwrócić towar. Dlatego trzeba pamiętać o umieszczeniu na stronie sklepu przejrzystych informacji na temat tego, dokąd można odesłać niechciany produkt. Problem można też rozwiązać poprzez dodawanie do paczek gotowych formularzy zwrotów.

Niewystarczająca znajomość towaru

Model dropshippingu umożliwia Ci sprzedawanie dowolnego towaru. Co oznacza, że niekiedy możesz zacząć działać w branży, której za dobrze nie znasz. To może z kolei okazać się problemem, gdy zaczniesz dostawać szczegółowe pytania o konkretne towary lub ich parametry. Klienci często oczekują również od sklepu fachowej porady na temat doboru produktu. Rozwiązaniem jest ograniczenie się do działania w branży, którą znasz lub dokładne zapoznanie się z elementami oferty, np. poprzez zamówienie próbek od dostawcy.

Powielanie treści

Prowadząc sklep w dropshippingu, często można stać się ofiarą duplicate content, czyli powielania treści, które skutkuje niższą pozycją sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego nigdy nie polegaj na skopiowanych opisach produktów! Przygotuj własne, a na pewno Ci się to opłaci.

 

Dropshipping jest szansą na stworzenie biznesu niemal z niczego i pomaga znacząco zminimalizować ryzyko związane z założeniem sklepu. Model pozwala również zbadać popyt na określone produkty. Odpowiednio wykorzystany może okazać się skuteczny, co pokazują liczne sklepy działające w ten sposób.

Czy jest to rozwiązanie dla Ciebie? Musisz ocenić sam!

 

Powrót