
Na czym polega dropshipping? Wady i zalety dropshipingu.
Prowadzenie sklepu internetowego może wydawać się złotym interesem. Wielu zapalonych biznesmenów odstrasza jednak konieczność dokonywania znacznych inwestycji w celu zakupu towaru i tworzenie własnego sklepu. Nowy konkurencyjny rynek detaliczny i jego ciągłe zmiany wymagają od firm modernizacji i rozwoju. Jednocześnie powstają coraz nowocześniejsze rozwiązania ułatwiające firmom dostosowanie się do ich rynku i zwiększenie rentowności. Techniką, o której chcemy dzisiaj porozmawiać jest dropshipping.
Jeśli jesteś
właścicielem detalicznym to musisz wiedzieć, że proces inwentaryzacji w Twoim
sklepie odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu i rozwoju Twojej firmy. Jednak
w sklepach jest wiele rzeczy, z których większość wykonywana jest
ręcznie. Może to prowadzić do serii nieoczekiwanych błędów i przerwać cały
proces.
W nowoczesnym kontekście potężne modele biznesowe, takie jak dropshipping, pomogą Ci rozwiązać ten problem, automatyzując różne zadania inwentaryzacyjne i przyspieszając przepływ pracy.
NA CZYM POLEGA DROPSHIPPING?
Jest to
specyficzny model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez
Internet. Jego założenie polega na przeniesieniu odpowiedzialności za cały
proces wysyłki na dostawcę. Sklep internetowy nie posiada własnego towaru i
własnych magazynów, a jedynie współpracuje z zewnętrzną firmą, która realizuje
przekazane jej zamówienia.
ZALETY DROPSHIPPINGU
Dropshipping jest
bardzo kuszącym rozwiązaniem, które upraszcza proces prowadzenia sklepu
internetowego i pozwala szybko zacząć zarabiać na własny rachunek.
Własny biznes bez
dużego kapitału
Założenie firmy
wymaga pewnych inwestycji, a w przypadku sklepu są one znaczne – potrzebna jest
cała infrastruktura do obsługi zamówień, towar i sam pomysł
na sklep internetowy. Tymczasem
dropshipping pozwala zredukować koszty przedsięwzięcia. Jedyne wydatki, jakie
musisz ponieść na początku to te związane z działaniem strony internetowej
sklepu i obsługą wysyłki. W rezultacie każdy może sobie pozwolić na taki
biznes. Co więcej, brak znaczących wydatków oznacza, że możesz szybko
zaobserwować zwrot inwestycji i zacząć cieszyć się zyskami.
Prowadzenie firmy
z dowolnego miejsca
Sklep internetowy
prowadzony w standardowy sposób daje właścicielowi dużo swobody, jednak nie do
końca. Konieczne jest m.in. posiadanie stacjonarnego magazynu, w którym
składowany jest towar, odbywa się kompletowanie zamówień i przygotowanie ich do
wysyłki. Dropshipping to model, który oferuje znacznie więcej wolności. Nie
musisz mieć magazynu, który wymaga kontroli. Oznacza to, że możesz po prostu
pracować z domu i zarabiać, nie ruszając się z niego. Problemu nie stanowi
również wyjazd do innego miasta czy kraju. Wystarczy Ci dobre połączenie
internetowe, by cały czas kontrolować swój biznes.
Mniej obowiązków =
mniejsza odpowiedzialność
Prowadząc
samodzielnie sklep internetowy w modelu dropshipping odpowiadasz głównie za
zbieranie zamówień, pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi relacji. Jeśli Twój
sklep internetowy jest zintegrowany z hurtownią, aktualizacja stanów
magazynowych i cen odbywa się automatycznie. Wiele firm oferuje również obsługę
posprzedażową (zwroty i reklamacje). Dlatego zakres Twoich obowiązków i
odpowiedzialność jest ograniczona. Oznacza to więcej czasu na życie
prywatne i mniej stresu.
Prosty sposób na
biznes
Tradycyjny model
prowadzenia sklepu wymaga też znacznie szerszej wiedzy, chociażby na temat
procesu logistycznego. Zwykle konieczne jest zatrudnienie pracowników, co
również może stanowić wyzwanie. Osobom bez doświadczenia często trudno wkroczyć
w ten biznes bez pomocy. Jednak dropshipping sprawia, że e-sklep może
założyć prawie każdy.
Elastyczność
oferty
Inwestując w
towar, nie tylko zamrażasz sporą ilość gotówki, ale również ryzykujesz, że może
się on nie sprzedać. W modelu dropshippingu możesz szybko zmienić
asortyment, jeśli obecny nie cieszy się odpowiednim zainteresowaniem. Elastyczność
pozwala też dostosowywać się do aktualnych trendów, a tym samym zmaksymalizować
sprzedaż. Obecnie hurtownie oferujące współpracę na zasadach dropshipping
proponują szeroki wybór produktów z różnych działów. To natomiast zwiększa
Twoje możliwości działania.
Szybka obsługa =
zadowolony klient
Renomowane
hurtownie dropshippingowe działają bardzo sprawnie, przygotowując zamówienie od
razu po jego otrzymaniu. To pozwala zaoferować klientom szybką dostawę, a tym
samym wpłynąć na ich zadowolenie!
WADY DROPSHIPPINGU
Jak każdy model biznesowy
dropshipping ma jednak również pewne wady. Warto wiedzieć, że niektóre z
nich można zminimalizować lub wyeliminować.
Mniejsza kontrola
nad biznesem
Oddając znaczną
część obowiązków i odpowiedzialności zewnętrznemu podmiotowi, tracisz również
część kontroli nad biznesem. To hurtownia decyduje, w jaki sposób będzie
pakowane, wysyłane i dostarczane Twoje zamówienie, a Ty nie możesz tego
kwestionować. Przed wyborem partnera należy zawsze dokładnie sprawdzić wszystkie
nurtujące Cię kwestie oraz zasady obsługi klienta (w tym również politykę
zwrotów czy reklamacji). To czynniki, które rzutują na wizerunek sklepu. Jeśli
zależy Ci na dobrych relacjach z klientami (a to podstawa do
satysfakcjonujących wyników sprzedaży), nie możesz tego pominąć.
Duża konkurencja
Liczne zalety
dropshippingu i niski próg wejścia sprawiają, że sklepów prowadzonych w tym
modelu przybywa każdego dnia. Hurtownie mają również ograniczony asortyment.
Dlatego pewne jest, że niezależnie od tego, co zdecydujesz się sprzedawać,
ktoś już to robi. To z kolei oznacza, że aby przejąć część rynku dla siebie,
będziesz musiał czymś się wyróżnić. Nawet tak z pozoru prosty biznes, jak
e-sklep oparty o dropshipping, wymaga inwencji i instynktu przedsiębiorcy.
Niskie marże
Duża konkurencja
często oznacza również niskie marże. Wypracowanie sensownego zysku wymaga
uzyskania dobrych wyników sprzedaży. Pamiętaj, że wysokość marży w
znacznym stopniu zależy od rodzaju oferowanego towaru. Istnieją branże, w
których jest ona całkiem wysoka.
Problemy z
realizacją zamówień
Zdarza się, że
współpraca z hurtownią nie przebiega tak gładko, jak mógłbyś chcieć i się
spodziewać. Niekiedy zawodzi system i towaru, który pokazuje się w
sklepie jako dostępny, w rzeczywistości nie ma na stanie. Innym razem czas
realizacji zamówienia może się wydłużyć ze względu na kolejkę zamówień. Można
się jednak przed tym częściowo zabezpieczyć, zawierając z dostawcą odpowiednią
umowę.
Niejasna polityka
zwrotów i reklamacji
Jeśli dane firmy
i magazynu są odmienne, może to wprowadzać w błąd klientów, którzy chcą zareklamować
lub zgodnie z prawem zwrócić towar. Dlatego trzeba pamiętać o umieszczeniu na
stronie sklepu przejrzystych informacji na temat tego, dokąd można odesłać
niechciany produkt. Problem można też rozwiązać poprzez dodawanie do paczek
gotowych formularzy zwrotów.
Niewystarczająca
znajomość towaru
Model
dropshippingu umożliwia Ci sprzedawanie dowolnego towaru. Co oznacza, że
niekiedy możesz zacząć działać w branży, której za dobrze nie znasz. To może z
kolei okazać się problemem, gdy zaczniesz dostawać szczegółowe pytania o
konkretne towary lub ich parametry. Klienci często oczekują również od
sklepu fachowej porady na temat doboru produktu. Rozwiązaniem jest
ograniczenie się do działania w branży, którą znasz lub dokładne zapoznanie się
z elementami oferty, np. poprzez zamówienie próbek od dostawcy.
Powielanie treści
Prowadząc sklep w
dropshippingu, często można stać się ofiarą duplicate content, czyli
powielania treści, które skutkuje niższą pozycją sklepu w wynikach wyszukiwania
Google. Dlatego nigdy nie polegaj na skopiowanych opisach produktów!
Przygotuj własne, a na pewno Ci się to opłaci.
Dropshipping jest
szansą na stworzenie biznesu niemal z niczego i pomaga znacząco zminimalizować
ryzyko związane z założeniem sklepu. Model pozwala również zbadać popyt na
określone produkty. Odpowiednio wykorzystany może okazać się skuteczny, co pokazują
liczne sklepy działające w ten sposób.
Czy jest to
rozwiązanie dla Ciebie? Musisz ocenić sam!